zaterdag 1 januari 2011

het verhaal

Ik zocht naar een verhaal dat ik kon verbinden met iets historisch.
Iets wat leerlingen bekend maakt met het leven zoals het vroeger was,
maar dan bij ons, in ons dorp, de geschiedenis van familie van leerlingen.
Bovendien wilde ik een mysterie, iets wat op een zoektocht kon lijken.

Het verhaal is het belangrijkste van de speurtocht.
  1. Als ik er niet warm voor loop, dan zullen mijn speurneuzen dat ook niet doen.
  2. Het verhaal moet aansluiten op wat mijn speurneuzen willen (inbreng, beweging, zich slim voelen)
  3. Het verhaal moet aansluiten op de wereld van mijn speurneuzen (simpele bediening, mindset)

Toen viel mij het verhaal in, dat ik jaren geleden had gehoord, toen mijn groep 8 een rondleiding verzorgde tijdens monumentendag.
Een verhaal over oorbellen.
Oorbellen waar ik jaren voor had gestaan en nooit gezien. Die bovendien van een bijzonder persoon waren geweest, zo'n honderd jaar geleden.
Geen belangrijk persoon, geen beroemdheid, geen weldoener.
Bleinde Drieka.
De vorige draagster van de oorbellen
die je pas ziet, als je weet dat ze er zijn.

Ben je al nieuwsgierig?

1 opmerking:

  1. Ja! Oorbellen, daar val ik voor! Ook voor een mysterieus verhaal! En voor een e-speurtocht!

    BeantwoordenVerwijderen