zondag 29 mei 2011

speurtocht zonder iPod kan ook

Ik heb mijn speurtochten gemaakt in ARIS. ARIS bestaat uit twee componenten: een site waarin je je speurtocht maakt (op PC of Mac) en een app voor op je iPhone, Pod of Pad.

Je kunt mijn twee speurtochten bekijken op je iPod of iPhone als je de ARIS-app hebt gedownload. Zet ARIS op de stagingserver (instellingen - ARIS - ServerURL: http://arisgames.org/stagingserver1 ) en speel de speurtochten HaaienHarry en De oorbellen van Bleinde Drieka. Via quicktravel mis je het wandelen door ons mooie dorp, maar zie je wel alles wat de speurtochtlopers op hun iPod zouden zien.

Voor wie met andere handhelds wil werken heb ik gekeken naar alternatieven:

Codex Kit had ik vorig jaar uitgeprobeerd tijdens een congres waar ik met mijn groep 8 was. Het bedrijf levert alles (software en PDA’s) in één pakketje. Maar hun site is niet bijgehouden en de Youtube waar je Codex Kit aan de slag ziet, is verwijderd. Misschien is dit niet meer de meest up-to-date keuze. Laten we wel wezen: PDA’s? Anderzijds: vorig jaar was dit state-of-the-art, the bees knees.

MITAR, de augmented reality game-making app van MIT, werkt in Android. Dit was de software die ‘t eerst mijn aandacht trok. Op de site van MITAR zie je nog maar weinig activiteit, maar schijn bedriegt. MITAR wordt verspreid door cursussen voor leerkrachten. In een voorbeschouwing van zo'n cursus las ik dat er een 'next generation MITAR' aankomt. Klinkt goed. Maar de nadruk op 'volg onze cursus' in plaats van 'begin gewoon' doet me vermoeden dat MITARs leercurve minstens stijgijzers vraagt.

7Scenes is de enige app die een Nederlandse tocht laat zien op de voorpagina en wordt gebruikt om een lineair verhaal te vertellen. Het ziet er minder interactief uit, minder gamy. Het is meer een wandeling waarbij je foto’s, films en informatie krijgt. Op hun site staan prachtige voorbeelden van augmented stadswandelingen. Het is geen alpha-software zoals ARIS, dus een veel veiliger optie.

Layar is de meest bekende app, voor iOS, Android en Symbian. Layar is 'n gebruikers-app en niet echt gericht op de gemiddelde juf als maker van een wandeling. De site van Layar is weinig uitnodigend voor juffen(m/v) die eens een speurtochtje willen creëren. Het lijkt me meer gericht op media-professionals. Maar als je je daardoor niet laat afschrikken, dan zit je natuurlijk wel te werken in de top, de meest platform-vriendelijke software.

Voor wie niet de iPhone 't probleem is, maar de alpha-status van ARIS (omdat je niet houdt van bugs, van stilgelegde servers, op tilt rakende, langzaam werkende editors die je soms om de vijf minuten weer op moet starten), is er Whatwasthere. Dat is de meest gemakkelijke van alle sites die ik heb gezien. Je uploadt een historische foto en kunt 'm daarna plaatsen in Google Streetview. Nadeel: je kunt er geen verhaal kwijt, alleen oude foto's.

In hoog tempo komen er Augmented Reality aanbieders bij. Wanneer je een e-speurtocht of een stadswandeling voor je klas wilt maken, zou ik zeker even rondzoeken naar de meest creator-vriendelijke. Want hoe vriendelijk ARIS ook is, ik heb er toch wat meer uurtjes inzitten dan ik eigenlijk had gepland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten