Het verhaal had ik in mijn hoofd,
de begroetingen van de NPC's (virtuele personen) gemaakt,
het was tijd om eens verder te gaan.
ARIS heeft een aantal leuke kneepjes, zoals "upload een foto op ongeveer deze plaats".
Ik bedacht dat het uploaden van een foto van jezelf
wel een leuke startopdracht zou kunnen zijn.
Een foto van jezelf is met een iPod namelijk heel makkelijk:
je opent de foto-app en zet de camera op voorkant i.p.v achterkant.
Een tweede leuke mogelijkheid binnen ARIS is het maken van voorwaarden:
voordat je die foto hebt gemaakt, kun je niet aan de speurtocht beginnen.
Of: tenzij je een boodschap voor Sjef hebt gedaan, kun je niet naar Trien.
En: pas als je met Frans de Slachter hebt gesproken is Marie van de Pastoor thuis.
Terwijl ik zo bezig was, kreeg ik het niet meer op een rijtje.
Wie staat waar en wanneer zegt een NPC wat en wie konden de speurtochtlopers nu zien?
Een diagram, dat is wat ik nodig had.
Toen mijn diagram af was, kreeg ik bericht van de heemkundekring:
de oorbellen, waarvan iedereen wéét dat ze van Bleinde Drieka waren,
die staan in de inventaris van de kerk.
"Twee oude oorbellen, geschonken door bemiddeling van Mej. Theodora Kloppenburg,
afkomstig van hare moeder"
Niet door Drieka, dus.
Van het hele verhaal van mijn speurtocht deugt ineens geen spatje meer.
Arghhhhh!
Licht paniekerig zocht ik in mijn hoofd naar een even leuk verhaal, maar er was even niks.
In tweede instantie bedacht ik dat, gewapend met deze wetenschap,
ik een volkswijsheid kan ontmaskeren in een speurtocht. Is toch ook leuk.
Maar als historica schaam ik me natuurlijk wel de ogen uit mijn kop.
Research, juf. En niet roepen wat iedereen altijd weet.
Hieronder diagram twee.
De link geeft een leesbare versie.
@Elke,
BeantwoordenVerwijderenEen oude volkswijsheid: Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald! ;-)
@Elke,
BeantwoordenVerwijderenZou het een idee zijn om aan die laatste mededeling in je schema (ze zijn van de moeder van de pastoor) een opdracht te koppelen voor in de klas? Want het verhaal heeft nu in feite een open einde, want waarom heeft de moeder van de pastoor die oorbellen geschonken? Is het boetedoening voor iets wat ze gedaan heeft, zijn de oorbellen afkomstig van iemand die boete wil doen? En waarom oorbellen en niet een armband of een ketting? Een heleboel vragen waar kinderen misschien een mooi verhaal bij kunnen bedenken.